Blog, Case Study, Marketplaces  - kwiecień 11, 2022

Logistyka dla e-commerce na eBay. Jak wygląda kwestia wysyłek i zwrotów?

Przemek Brejwo 4 min czytania

Internet oferuje wiele zróżnicowanych kanałów sprzedaży. Platforma eBay jest jednym ze sposobów prowadzenia handlu będącego świetnym źródłem dochodu. Umożliwia bowiem dostęp do ogromnej liczby potencjalnych klientów. Wszystko dzięki temu, że portal charakteryzuje się globalnym zasięgiem. Choć jego obsługa jest prosta i dość intuicyjna, w procesie związanym ze sprzedażą istotną rolę odgrywają również kwestie logistyczne, związane bezpośrednio z obsługą wysyłek i zwrotów. Z jakimi opłatami musi liczyć się sprzedawca zainteresowany prowadzeniem internetowego sklepu? W jaki sposób zarządzać wysyłkami, zwrotami oraz obsługą reklamacji towarów?

Z jakimi opłatami dotyczącymi logistyki musi liczyć się sprzedawca?

Warto pomyśleć o odpowiedniej organizacji procesów związanych z logistyką, jest to bowiem kluczowy element w branży e-commerce. Dostawy towarów na terenie Polski zwykle nie stanowią dużego wyzwania. Nie są skomplikowane ani pod względem organizacyjnym, ani kosztowym. Pewne utrudnienia mogą natomiast pojawić się w przypadku chęci skorzystania z rynków zagranicznych. W takim przypadku warto uprzednio wszystko dokładnie przeanalizować i poszukać optymalnych rozwiązań. 

Wysyłka towarów oraz kwestia związana z obsługą zwrotów może mieć mniejsze znaczenie dla sprzedawców korzystających z dropshippingu. W tym modelu logistycznym pomija się bowiem magazynowanie towarów u właściciela sklepu. Całość realizowana jest z magazynu hurtowni bezpośrednio do klienta indywidualnego. Niweluje to konieczność wynajmu obszernych powierzchni magazynowych, a także inwestowania w produkty, które mogą osiągnąć niższy wynik sprzedażowy.

W przypadku sprzedaży na terenie kraju organizacja wysyłek oraz zwrotów na eBay jest zadaniem stosunkowo prostym. Użytkownik zobowiązuje się do nawiązania współpracy z firmą kurierską oraz określa dla swoich klientów poszczególne opcje wysyłki oraz ich kwoty. Jednocześnie rolą sprzedawcy staje się ustalenie warunków zwrotu towarów. Zasady te muszą być zgodne z prawem, które obowiązuje w danym kraju.

Nie można zapominać również o aspektach podatkowych. Międzynarodowa sprzedaż wiąże się z obowiązkiem opłacania VAt-u. W zdecydowanej większości podatek ten musi zostać doliczony do cen według polskich stawek. 

Ustawienia wysyłki, zwrotów i reklamacji towarów — czym są i jak nimi zarządzać?

Warunki wysyłki i zwrotu towarów oraz obsługa ewentualnych reklamacji to bardzo ważne kwestie. Dzięki temu kupujący mają pełną wiedzę na temat tego, w jaki sposób mogą zapłacić za interesujący ich produkt oraz ile będą musieli czekać na jego dostawę. Analiza tych elementów odgrywa duże znaczenie dla podjęcia przez klienta decyzji o dokonaniu zakupu. 

Sprzedawcy oferujący za pośrednictwem serwisu eBay szeroki asortyment produktów, dla ułatwienia skorzystać mogą z szablonów dostosowanych do konkretnych ofert. Jeśli warunki wysyłki i zwrotów będą zróżnicowane dla poszczególnych produktów, liczba szablonów może być większa.

Warto rozważyć możliwość darmowej wysyłki towaru. Bezpłatna przesyłka lub możliwość uzyskania zniżki przy zakupie kilku przedmiotów, może zachęcić potencjalnych klientów do dokonania większego zamówienia. Ponadto aukcje posiadające bezpłatną przesyłkę wyświetlane są wyżej w wynikach wyszukiwania. Jeśli jednak sprzedający zamierza żądać pokrycia kosztów przesyłki, muszą być one zgodne z rzeczywistymi kosztami w odniesieniu do cenników firm przewozowych.

Przy asortymencie o sporych rozmiarach lub w łatwy sposób mogącym ulec zniszczeniu, zaproponować można także odbiór osobisty. W tym przypadku pamiętać trzeba o określeniu lokalizacji przedmiotu, w celu zachęcenia do zakupu najbliżej położonych klientów. Wysyłki najlepiej realizować do 1 dnia roboczego po otrzymaniu płatności. Odbiorcy preferują bowiem sprzedawców, którzy wysyłają towar maksymalnie w ciągu 3 dni roboczych.

W celu uniknięcia ewentualnych problemów, które mogą pojawić się po sprzedaży, należy jasno i czytelnie określić również warunki zwrotu i reklamacji. Minimalnym czasem na odstąpienie od zakupów jest 14 dni. Można również zaproponować przyjazne warunki zwrotu, polegające na przykład na możliwości pokrycia kosztów przesyłki zwrotnej. Warto wprowadzić takie rozwiązanie, gdy towar okaże się wadliwy, niezgodny z opisem lub też ulegnie uszkodzeniu podczas transportu. Taki zabieg pozwoli na zachowanie renomy sklepu.

Magazyn zintegrowany z eBay

Dla zapewnienia efektywnej logistyki firm z sektora e-commerce istnieje możliwość integracji platformy eBay z magazynem. Prowadzenie sprzedaży i sprawowanie pełnej kontroli nad zapasami zgromadzonymi w magazynie nie jest łatwym zadaniem. Wiele firm decyduje się więc na wdrożenie oprogramowania, które umożliwia integrację produktów oferowanych na platformie eBay z faktycznym stanem magazynowym. Dzięki temu sprzedający uzyskuje pełną kontrolę nad przepływem zarówno zamówień, jak i zapasów. Zaletami takiego rozwiązania są w szczególności:

  • pełna kontrola nad zapasami w czasie rzeczywistym,
  • sprawnie zarządzanie zamówieniami online,
  • automatyczna synchronizacja stanu magazynowego.

Prowadzenie działalności i sprzedaż na eBay wymaga dużej elastyczności i efektywności. Cyfryzacja procesów logistycznych jest doskonałym rozwiązaniem w czasach gwałtownego wzrostu zamówień w handlu elektronicznym. Z całą pewnością pozwala również na wyeliminowanie szeregu błędów i niedociągnięć w sprzedaży internetowej.

Gwarantowana dostawa eBay — czym jest?

Gwarantowana dostawa to program szybkiej wysyłki eBay. Sprzedający, którzy chcą z niej skorzystać, muszą zagwarantować dostawę swoich produktów w określonym czasie. Jeśli towar konsekwentnie dostarczany będzie do klientów w ciągu 3 dni lub szybciej, można liczyć na duży wzrost widoczności. Żeby jednak mieć możliwość skorzystania z takiego rozwiązania, należy realizować przynajmniej 100 transakcji rocznie.

Istnieją 2 rodzaje gwarantowanych opcji dostawy:

  • dostawy w czasie obsługi,
  • dostawy od drzwi do drzwi.

W pierwszym przypadku sprzedawca jest zobowiązany do przygotowania przedmiotu w terminie określonym przez serwis eBay. Najczęściej produkt musi być gotowy do wysłania w terminie 1 dnia roboczego od złożenia zamówienia. Ebay zajmuje się wysyłką, biorąc na siebie odpowiedzialność za ewentualne opóźnienie.

W drugim modelu dostawy to sprzedawca obowiązany jest za obliczenie terminu dostawy. Jeśli zamówienie nie dotrze do odbiorcy w wyznaczonym czasie, może on wówczas zatrzymać produkt i otrzymać zwrot kosztów wysyłki lub zwrócić go z pełnym zwrotem kosztów.

Zalety i wady gwarantowanej dostawy eBay

Każde z proponowanych rozwiązań posiada nie tylko zalety, lecz także pewne ograniczenia.

Dostawa "w czasie obsługi" jest korzystna dla małych sprzedawców, jednak model ten ograniczony jest wyłącznie do przewoźników i możliwości oferowanych przez platformę eBay. Sprzedawcy są więc zazwyczaj ograniczeni do jednego magazynu, natomiast wysyłka towarów odbywa się na podstawie stawki eBay.

Dostawa od "drzwi do drzwi" to z kolei większa odpowiedzialność. Na sprzedającym spoczywa również więcej obowiązków, jednak można ustalić własne stawki, zaoferować szybsze czasy dostawy oraz uzyskać potencjalnie większą wypłatę.

Sprzedający, którzy nie chcą konkurować z innymi sklepami wyłącznie za pośrednictwem ceny swoich produktów, mogą zdecydować się na wykorzystanie opcji gwarantowanej dostawy. To interesujący sposób na wyróżnienie swojej oferty. Pomaga uzyskać lepszą widoczność oraz poprawia współczynnik konwersji.