Blog, Case Study, Marketing, Marketplaces  - marzec 17, 2022

Amazon PartnerNet – wady i zalety programu partnerskiego 

Przemek Brejwo 5 min czytania

Amazon PartnerNet jest najpopularniejszym i najbardziej rozbudowanym programem marketingu partnerskiego na świecie. Jakie niesie korzyści? Czy ma jakieś minusy? Kto może z niego skorzystać i czy to w ogóle się opłaca?

Program marketingu partnerskiego Amazon, znany również jako Partnerzy Amazon, umożliwia twórcom monetyzowanie tworzonych przez nich treści, co pozwala na jeszcze lepsze wykorzystanie potencjału posiadanej strony internetowej czy bloga. Mogą do niego dołączyć twórcy treści, blogerzy i wydawcy chcący zarabiać pasywnie na generowanym ruchu internetowym.

Osoby odpowiedzialne za projekt zapewniają, że przyświeca im idea tworzenia możliwie najprostszego procesu afiliacyjnego. Oferowane są nie tylko proste w zastosowaniu narzędzia pozwalające na reklamę produktów Amazon, ale również różne zasoby edukacyjne, z których użytkownicy mogą czerpać wiedzę, by poprawiać jakość publikowanych treści.

Mimo że Amazon PartnerNet może przynosić wymierne korzyści w postaci większych zarobków, trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy uczestnictwo w tym programie jest opłacalne. Każdy bowiem inaczej zapatruje się na kwestię opłacalności. Wiadomo, że ci, którzy mogą pochwalić się większym ruchem na swoim blogu lub stronie internetowej, mają większe szanse na inkasowanie zadowalających kwot. Istotne jest jednak również zaangażowanie. Jeżeli prowizje nie są satysfakcjonujące, można pokusić się o wypróbowanie innych rozwiązań czy też o konsultacje z opiekunami programu. Zwiększanie wiedzy i świadomości na temat programu Amazon PartnerNet może przynosić wymierne korzyści w postaci większych zarobków.

Amazon PartnerNet – rejestracja

Dołączenie do programu partnerskiego Amazon PartnerNet nie jest skomplikowane. Wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny i odpowiedzieć na kilka pytań – dotyczą one płatnych reklam z innych źródeł, sposobie wykorzystywania Social Mediów czy generowania leadów. Co istotne w procesie rejestracji można wykorzystać swój istniejący login klienta Amazon.

Przedstawiciele Amazon PartnerNet pytają też o to, w jaki sposób twórca generuje przychody za pośrednictwem stron internetowych czy aplikacji i ile osób miesięcznie odwiedza jego witrynę/aplikację. Kandydat powinien także wyjaśnić, dlaczego chce przystąpić do programu Amazon PartnerNet.

Aby przystąpić do programu partnerskiego, należy spełnić kilka wymogów. Warto także zapoznać się z regulaminem programu, aby by uniknąć blokady konta za nieświadome naruszenie reguł. Najważniejsze zasady dotyczą:

  • obowiązku promowania produktów w sposób autentyczny. W rekomendacje nie mogą zawierać fałszywych informacji;
  • niepodawania dokładnych cen w reklamach. Mogą się one różnić od tych, które dostępne są na stronie Amazon;
  • nieskracania linków partnerskich – należy je udostępniać w oryginalnej formie, skopiowanej z panelu Amazon PartnerNet.

Jeżeli powyższe wymogi zostaną spełnione, a nasza kandydatura zaakceptowana, wówczas otrzymamy status partnera afiliacyjnego Amazon oraz dostęp do narzędzi afiliacyjnych.

Marketing afiliacyjny – podstawowe informacje

Warto wspomnieć, że Amazon umożliwia tworzenie zarówno linków tekstowych, jak i bannerów. Niektórzy uważają drugie rozwiązanie za bardziej wymagające pod kątem większego zaangażowania przy dobieraniu właściwych produktów – powinny one przyciągać wzrok danej grupy docelowej. Można także korzystać z gotowych banerów promocyjnych i ogłoszeniowych. Dostępne są materiały o różnych wymiarach i kształtach.

Innym ciekawym rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają partnerzy afiliacyjni Amazon, jest tworzenie recenzji na temat produktów dostępnych na Amazon i zachęcanie do ich zakupu. W materiałach udostępnianych przez giganta można wyczytać, że taki rodzaj reklamy przynosi największe korzyści. Mimo to zauważono, że tak naprawdę priorytetem jest eksperymentowanie ze swoją witryną i weryfikowanie, co działa w niej najlepiej.

Zaleca się, by do artykułów dodawać maksymalnie 2-3 linki partnerskie. Oczywiście przede wszystkim wtedy, gdy współgrają z tematem materiału. Wyłącznie w takim przypadku jest szansa na osiągnięcie sukcesu w postaci dużego zaangażowania odbiorców.

Zaawansowani użytkownicy mogą posługiwać się również API reklamy produktowej, które umożliwia wyszukiwanie, wyświetlanie i udostępnianie konkretnych produktów dostępnych w serwisie Amazon bezpośrednio na danej stronie internetowej.

Modele prowizyjne marketingu afiliacyjnego

Wydawcy mogą zarabiać prowizję od wygenerowanej sprzedaży na Amazon za każdy zdobyty lead lub prowizję za kliknięcie.

  1. Prowizja od wygenerowanej sprzedaży – partnerzy afiliacyjni otrzymują prowizję po tym, jak klient kupił produkty za pośrednictwem linka afiliacyjnego umieszczonego na ich stronie. W tym systemie, aby partner mógł otrzymać jakikolwiek dochód, konieczne jest wygenerowanie sprzedaży. Przykładowo, gdy klient zakupi w serwisie Amazon książkę za pośrednictwem linku partnerskiego, wydawca otrzymuje prowizję od kwoty sprzedaży w wysokości 5%. Warto przy tym podkreślić, że stawki prowizji oferowane przez Amazon są zróżnicowane w zależności od rodzaju promowanych produktów.
  1. Prowizja za lead – partner otrzymuje płatność za każdy pozyskany lead z jego witryny internetowej. Oznacza to, że użytkownicy muszą wykonać określoną czynność na stronie/blogu wydawcy na przykład zapisać się do Newslettera albo pobrać program lub plik, aby ten mógł otrzymać wynagrodzenie. Dobrym przykładem jest program premii Amazon. Jeśli użytkownik za rekomendacją wydawcy zapisze się do Amazon Prime, wówczas wydawca otrzymuje stałą prowizję.
  1. Prowizja za kliknięcie – inaczej niż w przypadku bezpośredniego zakupu przez użytkownika określonego produktu na Amazon, prowizja za kliknięcie nagradza wydawców za kierowanie ruchu na stronę partnera, czyli kliknięcie linku afiliacyjnego. W tym modelu prowizyjnym bardzo ważne jest tworzenie angażujących treści, tak aby użytkownicy chcieli klikać w linki kierującego na stronę sprzedawcy.

Amazon PartnerNet – wady i zalety programu partnerskiego

Program partnerski Amazon PartnerNet to bardzo rozbudowane narzędzie. Przed przystąpieniem do korzystania z tego rozwiązania, warto dokładnie przeanalizować zarówno plusy, jak i minusy programu.

Zalety programu

Amazon to renomowana i zaufana marka, ciesząca się popularnością na całym świecie. Na jej pozycję wpłynęła szeroka gama produktów, sprawne dostawy i wysoka jakość usług. Ma to duże znaczenie szczególnie w kwestii zarabiania w Internecie, które opiera się w dużej mierze na zaufaniu. Partnerstwo z Amazon z pewnością pomaga w jego uzyskaniu. Za atut uznać należy również dostęp uczestników programu Amazon PartnerNet do szerokiej gamy produktów. Można wybierać zarówno niszowe, jak i te popularniejsze towary.

Ponadto dołączenie do programu Amazon Partner Net program pozwala na relatywnie łatwe zwiększenie przychodów. Amazon zadbał o transparentne zasady kooperacji. Użytkownicy otrzymują prowizje nie tylko od polecanych produktów. Jeżeli klient skorzysta z linku partnerskiego i zakupi również inne towary, to w tym przypadku bonus także zostanie przyznany. Warto przy tym wspomnieć, iż pliki cookies Amazon pozwalają na zapamiętanie klienta przez 24 godziny.

Platforma ma wypracowane gotowe rozwiązania, które służą nakłanianiu klientów do zakupu produktów. Jeżeli dana osoba zrezygnuje z transakcji i opuści platformę, to będzie otrzymywać e-maile zachęcające do powrotu i dokończenia zakupów.

Amazon cechuje się też gwarancją bezpieczeństwa i tym, że dąży do niezawodności. Platforma jest przyjazna zarówno dla kupujących, jak i partnerów. Klienci są zapewniani, że ich prywatność jest w pełni szanowana, natomiast partnerzy mogą być pewni bezproblemowych wypłat zgromadzonych środków.

Wady Amazon PartnerNet

Jedną z największych wad jest niska prowizja dla partnerów. Zaczyna się od poziomu 4%., a kończy na 12%. Nie ma więc możliwości, by uzyskać wysokie bonusy. W porównaniu z innymi sieciami afiliacyjnymi, stawki oferowane przez Amazon można uznać za umiarkowane.

Amazon zapamiętuje aktywność danego użytkownika jedynie przez dobę. Oznacza to, że jeśli użytkownik dokona zakupu poprzez użycie linku afiliacyjnego, ale zakup zrealizuje po upływie 24 godzin, prowizja nie zostanie przyznana. To spory minus, tym bardziej że większość sieci afiliacyjnych przechowuje pliki cookies nawet 30 dni.

Kolejnym minusem jest brak możliwości realizowania płatności za pomocą PayPal. Mimo że cieszy się on sporą popularnością, Amazon nie pozwala na płatności za pośrednictwem tego systemu. Trudno stwierdzić, co jest przyczyną takiego postępowania. Wiadomo jednak, że jest to problematyczne choćby dla osób, które mieszkają poza Stanami Zjednoczonymi.

Amazon PartnerNet a ryzyko biznesowe

Marketing partnerski i współpraca z Amazon w ramach programu Amazon PartnerNet jak każde działanie biznesowe niesie ze sobą pewne ryzyko. Wyzwaniem może okazać się, chociażby wybranie produktów adekwatnych do danej grupy docelowej, czy tworzenie wysokiej jakości treści. Jednak nawet podejmując odpowiednie działania, nie można być do końca pewnym rezultatów. Wydawca nigdy nie ma gwarancji, że zarobki z prowizji będą wzrastać.

Częstą obawą wydawców przystępujący do programów afiliacyjnych jest nieotrzymania zapłaty należnej prowizji. W przypadku Amazon PartnerNet to ryzyko jest wręcz minimalne. Jest to rzetelna marka o globalnym zasięgu, która wywiązuje się ze składanych deklaracji. Warto podkreślić, że dołączenie do programu Amazon PartnerNet nie wiąże się z ryzykiem poniesienia strat finansowych. Można co najwyżej rozczarować się niskimi zarobkami.

Program parterski Amazon PartnerNet – dla kogo jest odpowiedni?

Amazon PartnerNet to program, z którego skorzystać mogą przede wszystkim twórcy treści. A zatem jest on przeznaczony dla wydawców, blogerów, youtuberów, czy właścicieli stron lub serwisów internetowych, którzy chcą zarabiać swoich treściach. Uczestnictwo w programie jest bezpłatne. Program partnerski Amazon został opracowany w taki sposób, aby umożliwić zarabianie na treściach zarówno niezależnym blogerom, jak i wydawcom uzyskującym wielomilionowe obroty. Aby było to możliwie, Amazon dąży do oferowania partnerom możliwie najprostszego procesu afiliacyjnego. Zapewnia proste w zastosowaniu narzędzia pomagające reklamować produkty Amazon, ale także zasoby edukacyjne wspomagające wydawców w procesie tworzenia jakościowych treści.