Blog, Case Study, Marketplaces  - kwiecień 12, 2022

Sprzedaż na eBay — ile kosztuje i jakie formalności należy spełnić

Przemek Brejwo 7 min czytania

Platformy typu e-commerce to szansa, szczególnie dla nowych firm i małych przedsiębiorców, na dotarcie do nowych klientów i rynków zbytu. Należy jednak pamiętać, iż sprzedaż za pośrednictwem popularnych marketplace takich jak Allegro, Amazon czy eBay wiąże się z pewnymi obowiązkami i opłatami. Sprawdź, kto może założyć konto na stronie oraz jakich formalności należy dopełnić.

Rejestracja na eBay — koszty i  formalności

Pierwszym krokiem jest oczywiście rejestracja w serwisie. eBay umożliwia zaprezentowanie swojej oferty każdemu, kto zdecyduje się założyć konto i zaakceptuje regulamin.

Jak zarejestrować się w serwisie eBay jako sprzedawca?

Sprzedaż na stronie eBay jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Każdy nowy sprzedawca musi założyć konto, a następnie wskazać, czy jest to konto prywatne, czy firmowe.

Pierwszym krokiem jest wypełnienie formularza rejestracyjnego, w którym należy podać informacje o firmie. Należy określić rodzaj prowadzonej działalności-sprzedaż detaliczna, dystrybutor, producent lub pośrednik. Istotny jest również wybór rodzaju podmiotu, tj. czy spółka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, osobą fizyczną czy organizacją charytatywną.

Następnie należy podać numer VAT, adres pocztowy, numery telefonów kontaktowych, adres e-mail i identyfikację głównego kierownika firmy.

W kolejnym kroku system poprosi o wybranie nazwy użytkownika identyfikującą firmę w serwisie eBay, a także ustawienie hasła zawierającego co najmniej 6 znaków alfanumerycznych, aby zapewnić bezpieczeństwo konta.

Ostatnim etapem jest potwierdzenie tożsamości poprzez hasło SMS, wysłane na numer telefonu powiązany z kontem.

Dla osób, posiadających już konto eBay, powstała specjalna opcja „sprzedaj” w nagłówku każdej strony. Jeśli pojawiają się problemy z odnalezieniem jej, wystarczy przejść do formularza sprzedaży. Po utworzeniu oferty i podaniu najważniejszych informacji należy wybrać walutę rozliczeniową i skonfigurować płatności w celu regulowania opłat. Samo założenie lub zmiana statusu posiadanego konta nic nie kosztuje. Prowadzenie sklepu wiąże się z opłatami, a ich wysokość różni się w zależności od prowadzonej działalności, ilości oraz rodzaju sprzedawanych towarów.

Jakie wymogi trzeba spełniać, żeby rozpocząć sprzedaż w serwisie eBay?

Każdy, kto chce rozpocząć sprzedaż za pośrednictwem portalu, poza samą rejestracją musi spełnić kilka warunków. Po potwierdzeniu tożsamości i wyborze subskrypcji z dostępnych wariantów trzeba wybrać nazwę sklepu. To ważne, bo nazwa będzie się wyświetlała przy adresie URL, a to z kolei wpływa na rozpoznawalność i łatwość w odnalezieniu strony przez potencjalnych klientów. Kiedy nazwa jest już wybrana, konieczny jest wybór sposobu regulowania opłat z tytułu sprzedaży. Jest kilka możliwości do wyboru. Rozliczać można się kartą kredytową, przelewem oraz za pośrednictwem serwisu PayPal. Część płatności można ustawić jako płatności automatyczne, a część trzeba uiszczać jednorazowo. Nie we wszystkich formach płatności dostępna jest płatność automatyczna, jest to uzależnione od waluty, w której następuje rozliczenie. Wybierając Euro, konieczne jest rozliczenie za pośrednictwem karty kredytowej (VISA lub MasterCard), a w przypadku płatności w złotówkach — przelewem lub PayPalem.

Po dokonaniu formalności należy ustawić publiczną kartę opinii i przejść do zarządzania wyglądem swojego sklepu w serwisie eBay. Sklep można graficznie dostosować do własnych potrzeb, dodając elementy wizualne i odpowiednio konfigurując. Wygląd sklepu powinien być przejrzysty, tak aby kupujący od razu mogli dowiedzieć się najważniejszych informacji o firmie, ofercie i sprzedawanych produktach. Wszystkie zmiany i udogodnienia wprowadza się poprzez panel sprzedawcy dostępny w ustawieniach konta. Personalizacja sklepu pozwala na grupowanie przedmiotów, wybór promowanych ofert oraz promocję sprzedaży. Wygląd sklepu można dowolnie modyfikować i dopasowywać do aktualnych potrzeb i preferencji sprzedającego. Wprowadzanie wszelkich ustawień i zmian nie jest obarczone żadnymi kosztami.

Koszty stałe, które ponosisz jako sprzedawca

Sprzedaż na eBay obarczona jest ponoszeniem stałych kosztów, takich jak prowizja od sprzedaży towaru, opłaty za wystawienie oferty, opłaty subskrypcyjne, a także opłaty  za wszystkie opcje dodatkowe — poprawiające widoczność sprzedawanych towarów na tle innych ofert. 

Ile wynoszą opłaty za subskrypcję w sklepie eBay?

Wykupienie subskrypcji to dla każdego sprzedawcy korzyści, dostęp do dodatkowych narzędzi i raportów sprzedażowych, a także możliwość uzyskania różnych zniżek. Subskrypcje dzielą się na trzy pakiety - „Mały Sklep”, „Duży Sklep” i „Megasklep". Decyzja, który z nich najlepiej wybrać, zależy tylko i wyłącznie od przewidywanej wielkości sprzedaży i planów rozwoju firmy na eBay.

Miesięczna opłata subskrypcyjna zależy od wybranego pakietu i wynosi od 89 do 669 zł netto + VAT. Subskrypcja odnawia się automatycznie.

Poza opłatą za prowadzenie i zarządzanie sklepem w serwisie eBay konieczne jest uiszczanie opłat za wystawienie oferty i aukcję z licytacją. Opłata jest obowiązkowa we wszystkich pakietach subskrypcji, poza Megasklepem. Wybranie najdroższej opcji gwarantuje największe korzyści i największy wachlarz możliwości. Ceny różnią się między pakietami, więc warto sprawdzić cennik.

Ile wynosi prowizja od sprzedaży w sklepie eBay?

Od każdej transakcji zrealizowanej w sklepie eBay pobierana jest prowizja. Wysokość prowizji to suma wartości procentowej od łącznej kwoty sprzedaży i opłaty w wysokości 1,35 zł za każde zamówienie.

Na łączną kwotę sprzedaży składa się cena przedmiotu, wszelkie należności za obsługę, wybraną przez kupującego usługę wysyłkową, a także podatek VAT i inne dodatkowe opłaty. Należy przy tym pamiętać, że łączna kwota sprzedaży dotyczy całości zamówienia, a nie poszczególnych produktów. Przez zamówienie rozumiana jest dowolna liczba przedmiotów, która została zakupiona przez klienta podczas realizacji transakcji z tą samą metodą wysyłki.

Dla większości produktów prowizja wynosi 11% od łącznej kwoty sprzedaży. Z kolei prowizja w wysokości 6,5% obowiązuje dla następujących kategorii produktów:

  • TV, Audio i Video,
  • Fotografia i Kamery,
  • Komputery i Tablety,
  • Telefony i Akcesoria,
  • Gry i Konsole,
  • Felgi i opony,
  • Motocykle: opony i felgi.

Po automatycznym odliczeniu wszystkich opłat pozostała część kwoty sprzedaży automatycznie trafia na konto bankowe sprzedawcy.

Cło, VAT i inne podatki

Podatek VAT pobierany jest od większości produktów i usług w Unii Europejskiej. Ponieważ eBay ma swoją siedzibę na terenie Unii Europejskiej, wszystkie opłaty naliczane użytkownikom prywatnym zawierają VAT. Należy przy tym zaznaczyć, iż jego wysokość jest adekwatna do stawki kraju, w którym dana firma ma swoją siedzibę.

VAT nie będzie doliczany do opłat za sprzedaż tym firmom, które posiadają siedzibą w kraju UE innym niż Niemcy I wielka Brytania oraz udostępnią eBay swój nr identyfikacyjny VAT (NIP z kodem kraju). Wówczas faktury z opłatami za sprzedaż będą zawierać nr identyfikacyjny VAT firmy oraz opłaty netto. Zgodnie z ew. wymogami krajowymi i obowiązującym prawem, na firmach może ciążyć obowiązek samodzielnego rozliczenia VAT (tzw. mechanizm odwrotnego obciążenia)

Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, warto zapoznać się z regulamin oraz FAQ dostępnym na stronie eBay. Należy jednak mieć na uwadze, iż nie są to dokumenty, które mogą zastąpić profesjonalną poradą prawną, dlatego wątpliwości warto skonsultować się z doradcą podatkowym.

Korzystanie z eBay to szansa na dotarcie do nowych rynków zbytu, także tych zagranicznych. W przypadku wysyłki towarów do Wielkiej Brytanii należy liczyć się z koniecznością zapłaty podatku VAT.

Stawka podatku VAT jest w tym wypadku taka sama, jaka zostałaby zastosowana, gdyby towar został sprzedany na terenie Wielkiej Brytanii.

Należy przy tym pamiętać, iż sprzedawca ma obowiązek rozliczenia w deklaracji VAT w UK od wszystkich transakcji, których wartość jest równa lub niższa niż 135 GBP. Transakcje o wartości przekraczającej 135 GBP stanowią eksport towarów – VAT rozliczany jest przez nabywcę (importera).

VAT dla sprzedawców z siedzibą w Niemczech lub Wielkiej Brytanii

Sprzedawcy, których firma posiada siedzibę w Niemczech lub Wielkiej Brytanii są zobligowani do zapłaty podatku VAT od sprzedaży według obowiązującej lokalnej stawki.

VAT dla sprzedawców z siedzibą poza UE

Firmy z siedzibą poza UE wystawiających oferty sprzedaży w europejskich serwisach powinny dopełnić wszelkich obowiązków podatkowych wynikających ze sprzedaży międzynarodowej.

Co ważne firm tych nie dotyczą opłaty wynikające z europejskich stawek VAT, ale mogą być zobowiązane do zapłaty podatku od towarów i usług według lokalnych przepisów. 

Opłaty celne

Koszty tzw. opłat importowych dotyczą kupujących, którzy korzystają z programu wysyłki międzynarodowej za pośrednictwem eBay. Kupując za granicą, należy być przygotowanym na konieczność zapłaty cła i podatku VAT. Obecnie cło należy zapłacić, jeśli łączna wartość towarów w paczce przekracza 150 euro. Dla podatku VAT ta granica wynosi już tylko 22 euro. Wyjątkiem są paczki o łącznej wartości do 45 euro, które mogą być zwolnione z obowiązku płacenia VAT-u, jeśli tylko są to prezenty wysłane na potrzeby osobiste.

Wysyłka zamówień

W serwisie eBay to sprzedawca odpowiada za ustalenie terminu i kosztu dostawy towarów. Sprzedający jest zobowiązany do wskazania konkretnej liczby dni roboczych przewidzianych na realizację i wysyłkę zamówienia. Sprzedawca ma możliwość wyboru opcji ekspresowej, czyli wysyłki w tym samym dniu roboczym dla zamówień złożonych do wskazanej godziny.

eBay zaleca wysyłanie zamówień w ciągu 1-3 dni roboczych od otrzymania płatności. Kupujący doceniają szybką wysyłkę, co wpływa na satysfakcję z transakcji i zwiększa szansę na otrzymanie wysokiej oceny. Zadowolony klient częściej wraca do sklepu złożyć kolejne zamówienie i poleca sklep swoim znajomym.

Czy sprzedawca może wybrać dowolną firmę kurierską?

Sprzedający ma pełną dowolność w wyborze firmy kurierskiej. Oznacza to, że sprzedający może zaoferować tańszą lub darmową przesyłkę do wybranego zamówienia. Oferowanie bezpłatnej wysyłki (nawet jeśli dopiero od pewnej kwoty lub przy zakupie kilku przedmiotów), może być czynnikiem zachęcającym do większych zakupów, lub ponownego odwiedzenia sklepu. Co więcej, aukcje z darmową lub tanią wysyłką pojawiają się na wyższych pozycjach. Każdy zakup przy darmowej wysyłce wiążę się z automatyczna 5-gwiazdkową oceną za wysyłkę przy danej transakcji. Ilość gwiazdek wpływa na zaufanie klientów do sprzedawcy.mówienie i poleca sklep swoim znajomym.

O czym jeszcze trzeba pamiętać, organizując wysyłkę towarów?

Warto dokładnie przeanalizować koszty wysyłki, zbyt wysoka cena odstraszy potencjalnych klientów. Trzeba dokładnie sprawdzić na stronach przewoźników ceny przesyłek i dobrze określić koszty wysyłki za granicę, jeśli taka wysyłka jest oferowana. Szybka, sprawna i tania wysyłka wpływa na zadowolenie konsumentów.

Ostatnim, ale równie ważnym elementem jest wybranie rejestrowanych opcji wysyłki. Możliwość sprawdzenia danych monitorowania paczek jest czynnikiem warunkującym uwzględnienie reklamacji przez Ebay w razie zagubienia lub uszkodzenia przesyłki. Ebay posiada też program ochrony kupujących i gwarantuje zwrot pieniędzy w ramach zaginięcia lub uszkodzenia przesyłki z winy sprzedającego. W przypadku towaru o dużej wartości warto korzystać z przesyłek z potwierdzeniem odbioru. Pisemne potwierdzenie gwarantuje, że przesyłka znalazła się w rękach kupującego.

O czym jeszcze warto pamiętać, sprzedając na eBay?

Zniżka na prowizję od sprzedaży

Najlepsi sprzedawcy na eBay mogą liczyć na uzyskanie zniżki na prowizję od sprzedaży w wysokości nawet 20%.

Aby uzyskać status "Najlepszego Sprzedawcy" należy mieć aktywne konto od minimum 90 dni, a także posiadać minimum 98% pozytywnych opinii oraz przez 12 miesięcy wykonać minimum 100 transakcji sprzedaży o wartości 1000 USD

(Wartość transakcji jest przeliczana ze sprzedaży w PLN na USD w celu ustalenia ogólnej wartości miesięcznej).

Co ważne, minimalna średnia ocen szczegółowych musi wynosić 4,40,  nie można także przekroczyć limitu 1- i 2-gwiazdkowych ocen szczegółowych w wysokości 0,6% lub 2 sztuk. Limit jest obliczany na korzyść sprzedawcy.

Dodatkowe opcje

Sprzedawcy mają także możliwość korzystania z płatnych opcji dodatkowych — dodania kolejnej kategorii dla aukcji, lub nazwy pomocniczej. Tego typu zabiegi zwiększają widoczność oferty i pomagają docierać do większej ilości potencjalnych klientów. Jeśli oferta z jakichś powodów zostanie usunięta, a następnie ponownie opublikowana, opłaty dodatkowe naliczają się automatycznie.

Opłata za spór

Należy pamiętać, iż jeśli sprzedawca zostanie obciążany odpowiedzialnością za obciążenie zwrotne lub inna sporną kwotę, to zgodnie z zasadami eBay, za każdy spór naliczona zostanie opłatę w wysokości 65 zł.

Zawieszenie sklepu

eBay umożliwia sprzedawcom zawieszenia sklepu na czas nieokreślony lub zgłoszenia nieobecności. Zaplanowanie nieobecności jest bardzo przydatne w przypadku urlopu. Sprzedawca może ustawić spersonalizowane wiadomości dla kupujących i podjąć decyzję, czy zawiesza sprzedaż na czas nieobecności, czy powiadamia klientów o przedłużonym czasie wysyłki.

eBay to platforma sprzedażowa dla małych i większych przedsiębiorstw, które szukają sposobu na dotarcie do nowych klientów. Niezależnie od posiadanego doświadczenia i rozmiaru firmy, każdy sprzedawca może rozwijać swoją działalność i korzystać z licznych udogodnień. eBay za odpowiednią opłatą oferuje zaawansowane narzędzia do zarządzania i monitorowania zamówień oraz budowania wizerunku marki. To zaufany partner w bezpiecznej i skutecznej sprzedaży.