Blog, Case Study, Marketplaces  - marzec 16, 2022

Jak sprzedawać za granicę na eBay? Wszystko, co musisz wiedzieć

Przemek Brejwo 6 min czytania

Ekspansja zagraniczna stanowi duże wyzwanie, szczególnie dla początkujących sprzedawców. Odmienne zwyczaje biznesowe, obcy język lub specyficzne dla danego kraju przepisy prawne i podatkowe sprawiają, że wejście na zagraniczne rynki, może wydawać się skomplikowane i obciążające finansowo. Pomimo tych przeszkód warto jednak rozważyć sprzedaż międzynarodową. Jak pokazują statystyki, e-konsument w samej tylko Europie wydaje na zakupy online ponad trzykrotnie więcej niż Polak. Co więcej, polskie produkty często są wyjątkowo cenione przez zagranicznych klientów ze względu na przystępne ceny i wysoką jakość.

Idealnym miejscem znacznie ułatwiającym sprzedaż za granicę jest eBay. Dostęp do 150 milionów klientów z ponad dwustu krajów pozwala rozwinąć swoją działalność na niespotykaną wcześniej skalę. Aby jednak odnieść sukces w ekspansji zagranicznej poprzez sprzedaż na eBay, warto dobrze się przygotować do rozpoczęcia profesjonalnych działań na tej platformie.

eBay jako platforma sprzedażowa – czym się charakteryzuje?

eBay to jedna z największych platform sprzedażowych na świecie. Zadebiutowała na rynku w 1995 roku, a obecnie obsługuje klientów i sprzedawców z ponad 200 krajów. Jak podaje SimilarWeb, w rankingu światowym eBay, z wynikiem 1,8 mld odwiedzin miesięcznie, jest drugą co do wielkości platformą e-commerce, wyprzedzając m.in. AliExpress i Walmart.

Wartość transakcji za pośrednictwem platformy w 2020 r. wyniosła ponad 100 mld dolarów. Warto zaznaczyć, że eBay działa w systemie marketplace, co oznacza, że sprzedającymi mogą być zarówno firmy, jak i osoby fizyczne, a sama sprzedaż może opierać się na systemie aukcyjnym lub po stałych cenach.

Taki model funkcjonowania odróżnia eBay, od będącego światowym liderem branży e-commerce Amazona, gdzie sprzedawać mogą jedynie firmy. Globalny zasięg serwisu eBay ułatwia sprzedającym dotarcie do klientów z niemal każdego zakątka świata, natomiast kupujący mają dostęp do milionów produktów. Transakcje międzynarodowe na eBay stanowią 52% wszystkich transakcji. A zatem sprzedaż za pomocą tego marketplace’u można traktować jako kolejny kanał dystrybucji na rynku krajowym, jak i sposób na pozyskanie klientów zagranicznych.

Jak założyć konto na eBay.pl?

Założenie konta na eBay jest stosunkowo proste, a instrukcja przedstawiona w polskojęzycznej wersji serwisu przeprowadza nowego użytkownika przez procedurę krok po kroku. Pierwszym krokiem podczas zakładania konta jest wybór jego rodzaju.

Użytkownicy mogą korzystać z konta prywatnego i firmowego

W pierwszym przypadku należy podać imię i nazwisko, adres e-mail oraz hasło, w drugim, oprócz hasła, podaje się nazwę i adres e-mail firmy.

Następnie należy skonfigurować konto

Na tym etapie użytkownik potwierdza numer telefonu lub adres e-mail, a także uzupełnia podstawowe informacje o sobie lub o firmie. Niezbędne jest również podanie numeru konta bankowego.

Kolejnym elementem jest ustalenie harmonogramu wypłat

Użytkownik otrzymuje płatności bezpośrednio na podane konto bankowe, przy czym sam ustala ich częstotliwość. Wypłaty mogą być realizowane według indywidualnie ustalonego harmonogramu, a także co miesiąc, dwa tygodnie, lub tydzień. Możliwe są także wypłaty codzienne. W tym przypadku środki wypłacane są w przeciągu dwóch dni od czasu potwierdzenia dokonania płatności przez kupującego. Należy pamiętać, iż wypłaty realizowane są w euro, dlatego warto posiadać konto walutowe, co pozwoli uniknąć dodatkowych opłat za przewalutowanie.

Wybór rynku krajowego lub zagranicznego

Po dopełnieniu formalnych i technicznych wymogów konfiguracji konta w kolejnym kroku użytkownik musi zdecydować, na jakim rynku chce sprzedawać swoje produkty. Sprzedaż na eBay można traktować dwojako – jako kolejny kanał dystrybucji na rynku krajowym lub też szansę na pozyskanie klientów zagranicznych. Sprzedawca dokonuje zatem wyboru pomiędzy dwoma opcjami sprzedaży – podstawową i zaawansowaną.

Pierwszy wariant dedykowany jest sprzedaży krajowej, z możliwością wysyłki zagranicznej. Nie wymaga dodawania opisów produktów w innych językach, zatem można go zdefiniować jako prostszą opcję. Minusem tego rozwiązania jest ograniczenie dostępności produktów, ponieważ klienci zagraniczni mogą odfiltrowywać oferty napisane w języku, którego nie znają.

Drugi sposób umożliwia wystawianie ofert w zagranicznych serwisach eBay (np. eBay.de, eBay.co.uk), co zwiększa widoczność sprzedawcy. W tym przypadku opisy produktów muszą zostać dodane w konkretnym języku, a sprzedający musi liczyć się z faktem, iż wysokością prowizji i opłat zmienia się w zależności od wybranego kraju.

Jak dobrze zaprezentować swoją ofertę na eBay?

Strefa Sprzedawcy eBay

Na początku warto zapoznać się z informacjami dostępnymi w Strefie Sprzedawcy eBay. Jest to obszar serwisu, w którym znaleźć można informację m.in. o zasadach sprzedaży, wymaganiach dotyczących opisów produktów, standardach obsługi, opłatach. Ta część platformy pozwala również zorientować się w trendach panujących wśród sprzedających i kupujących.

Strefa Sprzedawcy dostarcza danych w zakresie:

  • głównych kategorii eksportowych polskich firm na eBay;
  • produktów najczęściej wyszukiwanych przez kupujących;
  • produktów popularnych na rynkach zagranicznych (np. w Niemczech i Wielkiej Brytanii);
  • cen sprzedanych produktów.

Chcąc zaoferować swoje produkty na eBay, warto wiedzieć, jak zrobić to prawidłowo tak, aby wyróżnić oferowane produkty spośród tysięcy podobnych ofert, a co za tym idzie zwiększyć szanse dotarcia do jak największej liczby klientów. Oto kilka wskazówek, jak dobrze zaprezentować swoją ofertę na eBay.

Dobrze jest zapoznać się z listą produktów, które można, ale także tych, które warto sprzedawać na eBay. Serwis chętnie publikuje raporty dotyczące najlepiej sprzedających się produktów. Sama wyszukiwarka eBay może także stanowić doskonałą analizę rynkową, która sugeruje sprzedawcom, które kategorie cieszą się największą popularnością w danym kraju.

Wystawiając ofertę sprzedaży, warto zadbać o optymalizację kluczowych czynników: chwytliwy tytuł, przykuwające uwagę zdjęcia, odpowiedni opis, a także wybór odpowiedniej kategorii dla oferowanych produktów.

  • Kategoria produktu – wybór odpowiedniej kategorii może mieć wpływ na to, czy sprzedaż się powiedzie, czy też uniemożliwi potencjalnym kupującym znalezienie Twojego przedmiotu.
  • Tytuł –  należy pamiętać, że kluczowe dla podniesienia atrakcyjności produktów jest ich odpowiednie opisanie. Tytuł powinien zostać zoptymalizowany zarówno pod względem poprawności językowej, jak i zastosowania fraz kluczowych, czyli takich, które kupujący mogą wpisywać przy wyszukiwaniu. Aby tytuł był skuteczny, powinien dotyczyć wyłącznie wystawionego przedmiotu i zawierać się w 80 znakach (w tym spacje). Warto pamiętać także o tym, aby słowa kluczowe umieść na początku tytułu.
  • Opis – powinien dostarczyć klientowi jak najwięcej informacji o produkcie, tak aby nie musiał szukać dodatkowych informacji  nigdzie indziej. 
  • Zdjęcia – są bardzo ważnym elementem prezentacji produktu. Powinny być wykonane w dobrej jakości, przy odpowiednim oświetleniu, na odpowiednio dobranym tle.  Warto przedstawić produkt z różnych perspektyw, a także dodać zdjęcia szczegółów.   Należy dbać o to, aby zdjęcia prezentowały prawdziwy wygląd produktu. Pozwoli to na uniknięcie reklamacji z powodu niezgodności otrzymanego towaru z przedstawioną ofertą.
  • Cena – korzystna cena stanowi zachętę do zakupów. Aby ustalić cenę w odpowiedniej wysokości, należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak rzeczywista wartość rynkowa przedmiotu, jego stan, a także ceny oferowane przez konkurencję.

Pozostałe informacje, które warto podać w opisie aukcji, dotyczą:

  •  kosztów i sposobu wysyłki oraz ewentualnych dodatkowych opłat;
  •  przewidywanego, realnego czasu na dostarczenie wysyłki;
  •  zasad reklamacji.

Koszty, które poniesiesz jako sprzedawca

Przed rozpoczęciem sprzedaży na eBay warto zapoznać się z wysokością opłat i prowizji. Należą do nich opłaty za wystawianie aukcji, procentowa prowizja od sprzedaży oraz prowizje PayPal. Przy sprzedaży towaru za granicę, opłaty i prowizje są przypisane do konkretnego zagranicznego serwisu (np. eBay.de, eBay.co.uk itd.). Wysokość opłat różni się także w zależności od kategorii sprzedawanych produktów. Warto przy tym zaznaczyć, iż przypadku prywatnych sprzedawców, samo wystawienie oferty na platformie eBay jest bezpłatne.

Opłaty pobierane są jedynie za aktualizacje ogłoszeń oraz za wartość końcową (final value fee) w momencie sprzedaży wystawionego przedmiotu. Opłata ta wynosi 11% całkowitej kwoty sprzedaży, jeśli nie przekracza ona 9990 zł lub 11% od kwoty 9990 zł i dodatkowo 2% od reszty całkowitej kwoty sprzedaży powyżej 9990 zł.

Sposobem obniżenia kosztów może być skorzystanie z subskrypcyjnej wersji serwisu, czyli otworzenie sklepu na eBay. Do wyboru sprzedawcy mają trzy opcje: Mały Sklep, Duży Sklep oraz Megasklep, które różnią się od siebie m.in. opłatami za prowadzenie sklepu, ale także ilością bezpłatnych ofert sprzedaży do wystawienia w miesiącu. Miesięczne opłaty subskrypcyjne kształtują się następująco: dla Małego Sklepu to 89zł, dla Dużego – 179zł, a dla Megasklepu 669zł.

Przed wyborem odpowiedniej opcji warto rozważyć wszystkie za i przeciw oraz sporządzić kalkulację kosztów, tak aby wybrać rozwiązanie optymalne dla swojej działalności.

Sprzedaż na eBay a podatki

Sprzedaż zagraniczną na eBay może rodzić wątpliwości dotyczące rozliczeniem podatku VAT. Na ogół do cen towarów należy doliczać VAT – według polskich stawek. Dla przedsiębiorcy oznacza to konieczność założenia działalności gospodarczej i rejestracji jako płatnik VAT.

Taki obowiązek ciąży na przedsiębiorcy w sytuacji, gdy kupujący znajdują się na terenie Unii Europejskiej, a sprzedawany produkt:

  • znajduje się na terenie Polski;
  • jest wystawiony na eBay.pl;
  • jest wysyłany na adres w innym kraju UE.

W przypadku towarów, wysyłanych poza obszar UE, nie trzeba doliczać VAT-u. Przy czym odrębne przepisy mają zastosowanie w Wielkiej Brytanii.

eBay wystawia sprzedawcom comiesięczne faktury, co znacząco ułatwia kwestię rozliczeń.

Niestety, pewien kłopot rodzą płatności dokonane za pośrednictwem PayPal, który nie jest płatnikiem VAT, przez co możliwość rozliczenia kosztów opłat i prowizji jest ograniczona.

Dostawa zamówień

eBay bardzo mocno promuje szybką i darmową dostawę, zachęcając sprzedawców, aby maksymalnie obniżali koszty wysyłki, a nawet oferowali ją za darmo. Aby móc sprostać wymaganiom narzuconym przez platformę potrzebny jest sprawdzony operator logistyczny oferujący atrakcyjne ceny.

W przypadku sprzedaży zagranicznej warto rozważyć opcje Fulfillment Center oferowanej przez eBay.

Jak wygląda dostawa zamówień w Polsce i za granicą?

Zapewne każdy doświadczony sprzedawca bez trudu poradzi sobie z wysyłką zamówienia do klienta na terenie Polski, korzystając z usług lokalnych firm kurierskich. Sprawa nieco komplikuje się w przypadku realizacji zamówień zagranicznych. Tutaj szczególnym utrudnieniem znalezienie odpowiedniego spedytora, który w terminie 3 dni roboczych dostarczy produkty na terenie danego kraju w odpowiednio korzystnej cenie. 

W związku z tym, że wysyłka zagraniczna może być nie tylko skomplikowana, ale także obarczona dodatkowymi kosztami jak choćby opłatami celnymi, dużym zainteresowaniem wśród sprzedawców cieszy się usługa Fulfillment Center oferowana przez eBay. Towary magazynowane są w zewnętrznym magazynie, a po zakupie wysyłane do klienta końcowego. W ramach usługi fulfillmentu można liczyć także  na obsługę reklamacji i zwrotów. 

Jest to bez wątpienia korzystne rozwiązanie w przypadku sprzedaży zagranicznej, gdyż eliminuje konieczność współpracy z zewnętrznymi firmami kurierskimi, inwestowania pieniędzy w magazyn czy zatrudniania pracowników.

Do wad tego rozwiązania zaliczyć można brak pełnej kontroli nad procesem spedycyjnym w tym monitorowania rotacji zapasów, a także uzależnienie od prowizji i opłat nakładanych przez operatora logistycznego. Przy podejmowaniu decyzji co do sposobu realizacji zamówień zagranicznych warto dokładnie rozważyć wszystkich za i przeciw proponowanych rozwiązań.

Podsumowanie

Sprzedaż na eBay to przede wszystkim nowe możliwości dotarcia do zagranicznych klientów. Sam serwis jest przyjazny przedsiębiorcom, a jego obsługa — prosta i intuicyjna.   Choć początki sprzedaż  zagranicznej na eBay mogą wydawać się trudne, to zdecydowanie warto podjąć wysiłek, w celu osiągnięcia maksymalnych wyników.