Blog, Case Study, Marketplaces  - kwiecień 11, 2022

Sprzedaż na Amazon w Polsce i za granicą – kwestie finansowe i formalne

Przemek Brejwo 5 min czytania

Zastanawiasz się, czym jest Amazon Pay? Planujesz sprzedawać za pośrednictwem strony Amazon.pl, ale nie wiesz, na jakie wydatki się przygotować? Chcesz poznać formalności konieczne do rozpoczęcia takiej sprzedaży? Poniższy artykuł wyjaśnia wszelkie kwestie związane ze sprzedażą za pośrednictwem serwisu Amazon.

Sprzedaż na Amazon, korzyści, zasady, opłaty 

Pojawienie się polskojęzycznej wersji serwisu Amazon na polskim rynku przyniosło wiele nowych możliwości. To szansa na zarobek nie tylko w strukturach polskiej filii korporacji, lecz także okazja dla każdej osoby, która chciałaby sprzedawać za pośrednictwem strony swoje produkty. Amazon działa podobnie jak polskie Allegro – pośredniczy w sprzedaży oferując wsparcie logistyczne w procesie składania zamówienia, wysyłki i zwrotów paczek. 

Jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla firm, które nie posiadają własnych sklepów i chcą skorzystać z gotowej infrastruktury. Należy podkreślić, iż Amazon jest platformą, która jedynie udostępnia swoje serwery sprzedawcom, nie zatrudniając ich bezpośrednio. W związku z tym korzystanie z serwisu wiąże się z koniecznością odprowadzania prowizji i podatków.

Czym jest Amazon Pay?

Amazon Pay to usługa płatności online, działająca jak wirtualny portfel i umożliwiająca płacenie za produkty i usługi na wielu stronach internetowych. Podobnie jak w przypadku PayPal, aby móc dokonać płatności, użytkownicy mogą użyć karty kredytowej, konta bankowego lub skorzystać z salda na koncie Amazon Payment. Amazon Pay obsługuje waluty takie jak USD, GBP, JPY i EUR i jest dostępny między innymi w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Danii, Francji, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Japonii, Luksemburgu, Holandii, Portugalii, Hiszpanii oraz Szwecji.

Mimo iż usługa Amazon Pay jest ciekawą alternatywą dla popularnego PayPala, wciąż nie jest dostępna dla polskich użytkowników.

Sprzedaż za pośrednictwem Amazon.pl w Polsce – warunki formalne

Aby móc sprzedawać swoje towary poprzez Amazon.pl, konieczne jest:

  • posiadanie zarejestrowanej działalności gospodarczej,
  • posiadanie odpowiednich dokumentów niezbędnych do rejestracji konta, przetłumaczonych przysięgle (dane rejestracyjne firmy w tym numer VAT, dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania, ważny dokument tożsamości),
  • w przypadku spółki podanie danych osób reprezentujących spółkę lub jej współwłaścicieli oraz przedstawienie skanów dokumentów tożsamości zarządu,
  • posiadanie aktywnej karty kredytowej.

Czy można sprzedawać przez stronę Amazon.pl za darmo?

Każdy sprzedawca zainteresowany działalnością za pośrednictwem strony Amazon.pl musi przygotować się na wydatki w zależności od wybranego planu sprzedażowego. Sprzedawcy mają do dyspozycji dwa plany sprzedażowe – indywidualny i profesjonalny.

Pierwszy jest rekomendowany podmiotom, które sprzedają mniej niż 40 produktów miesięcznie i nie potrzebują zaawansowanych narzędzi wspierających proces sprzedaży. To najlepsza opcja dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-commerce.

Drugi plan stworzony został na potrzeby firm sprzedających większe ilości produktów. Wybierając tę opcję, firma zyskuje dostęp do interfejsu API, dodatkowych raportów sprzedaży, a także szeregu funkcji ułatwiających sprzedaż i promocję swoich produktów.

Należy pamiętać, iż rodzaj wybranego planu wpływa na wysokość opłat. Plan indywidualny to koszt 4 zł za każdy sprzedany przedmiot. Z kolei sprzedawcy korzystający z planu profesjonalnego płacą zryczałtowaną opłatę w wysokości 165,91 zł netto miesięcznie, bez względu na to wielkość sprzedaży.

Czym jest FBA i ile kosztuje

Każdy sprzedawca na Amazon ma możliwość skorzystania z dodatkowej usługi o nazwie Fulfillment By Amazon. FBA to model sprzedaży, w którym Amazon bierze na siebie ciężar kompleksowej obsługi logistycznej firmy. Produkty przesyłane są do centrów logistycznych Amazon, skąd odpowiednio zapakowane trafiają bezpośrednio do odbiorcy końcowego. FBA to wiele korzyści, takich jak magazynowanie towaru, szybka wysyłka, a także co niezwykle istotne dla każdego internetowego sprzedawcy, obsługa zwrotów.

Na FBA składają się opłaty:

  • standardowe:
  • za magazynowanie,
  • za kompletowanie i pakowanie zamówień,
  • za wysyłkę,
  • za obsługę klienta, zwroty towarów,
  • za magazynowanie długoterminowe,
  • za obsługę i ewentualną utylizację zwrotów,
  • za nieplanowane opłaty za usługi – na przykład konieczność etykietowania i dodatkowego przygotowania przesyłki.

Pozostałe opłaty Amazon.pl

Poza opłatami za wybrany plan sprzedaży Amazon pobiera także prowizję od sprzedaży za każdy sprzedany produkt.

Prowizja pobierana jest od każdej transakcji i obliczana na podstawie łącznej ceny sprzedaży, czyli całkowitej kwoty zapłaconej przez kupującego, na którą składa się cena produktu, a także opłaty za dostawę lub pakowanie na prezent.

Wysokość prowizji jest zmienna i zależy od kategorii danego produktu, a także ilości sprzedanych sztuk. Informacje dotyczące prowizji można sprawdzić w tabeli, Amazon ustalił też minimalną prowizję od sprzedaży w wysokości 1 PLN, dla wybranych kategorii towarów.

Dodatkowym kosztem, z którym trzeba się liczyć, jest "opłata za finalizację sprzedaży", która dotyczy jedynie produktów multimedialnych. Wynosi ona:

  • 4 zł w kategorii „Książki”,
  • 3 zł w kategorii „Muzyka”,
  • 3 zł w kategorii „Filmy i DVD” oraz
  • 3 zł w kategoriach „Oprogramowanie” i „Gry wideo” (w tym „Gry i akcesoria” oraz „Konsole”).

Dodatkowo każda firma sprzedająca swoje produkty za pośrednictwem strony Amazon.pl musi się także liczyć z możliwością zwrotu towaru przez konsumentów. W tym przypadku zwracając klientowi koszty zamówienia, sprzedający otrzyma od Amazon zwrot pobranej prowizji od sprzedaży, pomniejszoną stosowną opłatę manipulacyjną.

Opłata ta wynosi 20 zł lub 20% mającej zastosowanej prowizji od sprzedaży. W zależności, która z tych dwóch wartości jest mniejsza.

Przykład:

Zwracając klientowi łączną cenę sprzedaży w wysokości 40 PLN za produkt z kategorii objętej prowizją od sprzedaży w wysokości 15%, opłata manipulacyjna za zwrot kosztów wyniesie 1,20 PLN (40 PLN × prowizja od sprzedaży 15% = 6 PLN; 6 PLN × opłata manipulacyjna za zwrot kosztów 20% = 1,20 PLN)”.

Sprzedaż na Amazon za granicę – o czym musi pamiętać sprzedawca?

Sprzedaż na Amazon to sposób na dotarcie do ogromnej liczby nowych klientów zgromadzonych na europejskich platformach Marketplace. Warto jednak pamiętać, iż przy sprzedaży towarów za granicę może pojawić się konieczność rejestracji w celu uzyskaniu numeru VAT. Amazon udostępnia sprzedawcom przewodnik i materiały informujące o przepisach podatkowych w każdym z krajów. Żeby poznać sposób rozliczania się w wybranym kraju, wystarczy go odszukać na liście i zapoznać się ze wszystkimi formalnościami.

Płatność podatku VAT

Podatek VAT jest automatycznie doliczany do kwoty opłacanej przez kupującego w serwisie Amazon. W przypadku sprzedaży za granicę podatek VAT jest naliczany zgodnie z lokalnymi przepisami obowiązującymi w danym państwie.

Jakie są stawki podatku VAT w UE?

Stawki podatku VAT różnią się w zależności od rodzaju sprzedawanych produktów, a także kraju sprzedaży.

Warto przy tym pamiętać, iż standardowa stawka VAT stosowana przez kraje UE w odniesieniu do wszystkich towarów i usług musi wynosić co najmniej 15%, nie wskazano przy tym maksymalnej stawki. Państwa członkowskie UE mają swobodę w zastosowaniu jednej lub dwóch stawek obniżonych, ale tylko w odniesieniu do towarów lub usług wymienionych w dyrektywie dotyczącej podatku VAT.

Jak działa podatek VAT

Podstawową zasadą jest możliwość odliczania VAT-u od zapłaconych zakupów, a następnie naliczanie podatku VAT od sprzedaży. A zatem gdy sprzedawca dokonuje płatności VAT na rzecz lokalnych organów podatkowych, to końcowy konsument płaci podatek VAT w cenie zakupu.

W przypadku, gdy klient wymaga wystawienia faktury, sprzedawcy, którzy posiadają numer VAT w danym kraju UE, powinni wykazywać na fakturach kwotę naliczonego podatku VAT.

Przedsiębiorcy przekazują opłatę krajowym organom podatkowym podczas składania zeznania podatkowego. Zobowiązani są także do złożenia deklaracji VAT. Co istotne, podatek VAT należy rozliczyć we wszystkich krajach, w których prowadzona jest działalność. W niektórych z nich istnieje limit rocznej sprzedaży, poniżej którego nie trzeba uiszczać podatku, dlatego warto rozeznać się w prawie podatkowym każdego kraju, w którym planuje się sprzedawać produkty. W razie wątpliwości warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa.

Amazon jest serwisem działającym także poza Unią Europejską. Rozszerzenie działalności poza kraje wspólnoty, na przykład na Stany Zjednoczone, może się wiązać z dodatkowym opodatkowaniem na poziomie federalnym, stanowym i miejskim.

Czy warto sprzedawać produkty przez stronę Amazon.pl?

Sprzedaż za pośrednictwem strony Amazon ma swoje plusy i minusy. To bez wątpienia znakomita forma outsourcingu wysyłki i logistyki dla małych firm, a także dla osób, które stawiają pierwsze kroki w świecie biznesu. To zaufana, sprawdzona i bezpieczna platforma z wieloma narzędziami wsparcia sprzedaży i profesjonalnym interfejsem. Co więcej, serwis Amazon oferuje szansę sprzedaży także na zagranicznych rynkach. To znakomite rozwiązanie dla firm, które chcą sprzedawać wyłącznie online. 

Jednocześnie nie jest to rozwiązanie tanie, dlatego warto przeanalizować ewentualne koszty samodzielnej organizacji wysyłki i prowadzenia sklepu, a następnie porównać je z opłatami i prowizjami wymaganymi przez serwis.