Blog, Case Study, Marketplaces  - kwiecień 11, 2022

FBA i FBM – który model sprzedaży na Amazon wybrać?

Przemek Brejwo 4 min czytania

Przeprowadzanie transakcji za pośrednictwem internetu stanowi jeden z najlepiej rokujących modeli sprzedażowych. Właściciele przedsiębiorstw angażują się zatem w rozwój swojej działalności online. Pomaga im w tym między innymi firma Amazon. Nie ulega wątpliwości, że warto rozpocząć swoją przygodę ze sprzedażą na Amazonie, jednak pozostają jeszcze kwestie wiążące się z wyborem modelu logistycznego. Podczas konfiguracji konta można bowiem zdecydować się na model FBA lub FBM. Na czym więc polegają oba te rozwiązania i z jakimi korzyściami się wiążą?

FBA i FBM – czym się od siebie różnią?

Modele logistyczne FBA oraz FBM w głównej mierze różnią się od siebie sposobem obsługi klientów, którzy zainteresowani są dokonaniem zakupu interesującego ich produktu. W przypadku pierwszego z modeli cały proces związany z pakowaniem zamówień oraz ich wysyłką realizowany jest przez Amazon. Rolą sprzedawcy jest więc dostarczenie do magazynu wymaganej ilości produktów. Jeśli jednak zamierzamy przeprowadzać te czynności w sposób samodzielny, wówczas istnieje możliwość skorzystania z FBM. Wtedy to sprzedawca odpowiedzialny jest za pakowanie, adresowanie oraz wysyłkę towaru.

Fulfillment by Amazon – na czym polega model FBA?

W przypadku wykorzystania modelu FBA Amazon całościowo zajmuje się logistyką, która związana jest z obsługą klienta. Dotyczy to również obsługi ewentualnych zwrotów. Wykorzystanie tej opcji niesie ze sobą wiele wymiernych korzyści. Należy bowiem zaznaczyć, iż taki sprzedający automatycznie kwalifikuje się również do programu Prime. W rezultacie jego oferty produktów staną się bardziej widoczne, co w znaczący sposób przekłada się także na wzrost wartości sprzedaży. 

Firma może w ten sposób funkcjonować 24 godziny na dobę i docierać do znacznie większej grupy docelowej. Osoba prowadząca działalność zyskuje natomiast więcej wolnego czasu, który przeznaczyć może na rozwój firmy. Przedsiębiorca musi tylko zapewnić dostępność swoich produktów oraz kontrolować stany magazynowe. 

Nie bez znaczenia pozostają także kwestie marketingowe i reklamowe. Amazon dysponuje bowiem milionami produktów. W celu zagwarantowania możliwości dotarcia do oferowanego asortymentu klientom, działania te nie powinny zostać pominięte.

Dostawa i zwroty w modelu FBA

FBA należy do najbardziej rozpoznawalnych usług Amazon. To właśnie ten model, biorąc pod uwagę obsługę dostaw oraz zwrotów, różni się znacząco od opcji oferowanych przez inne platformy e-commerce takie jak Allegro lub eBay. Pełna automatyzacja procesu związanego z obsługą klienta dla wielu osób prowadzących działalność jest elementem kluczowym, który zwiększa komfort i wygodę korzystania z serwisu. 

Oprócz przygotowania towaru oraz jego wysyłki, Amazon obsługuje również zwroty oraz podejmuje działania w przypadku pojawienia się różnego rodzaju problemów, takich jak między innymi zagubienie paczki lub opóźnienia w jej dostawie.

Opłaty i prowizje

Choć korzystanie z modelu Fulfillment by Amazon niesie ze sobą wiele zalet, wiąże się także z koniecznością ponoszenia opłat. Przede wszystkim związane są one z wymogiem regulowania płatności za magazynowanie swoich produktów. Dodatkowe opłaty pojawiają się także w przypadku magazynowania ich przez okres przekraczający 365 dni. 

Dlatego właśnie sprzedaż powinna być prowadzona w taki sposób, by nie narażać nas na niepotrzebne koszty. Może mieć to miejsce szczególnie wtedy, gdy w magazynach znajduje się bardzo duża ilość produktów.

Koszt magazynowania uzależniony będzie od kategorii produktu, objętości mierzonej w metrach sześciennych oraz od tego, w jakich miesiącach towar będzie składowany. Przykładowo:

  • Odzież w standardowym rozmiarze za m3:
    • styczeń-wrzesień 15,60 euro miesięcznie,
    • październik-grudzień 21,60 euro zł miesięcznie.
  • Towary niebezpieczne w standardowym rozmiarze za m3:
    • styczeń-wrzesień 30 euro miesięcznie, 
    • październik-grudzień 41 euro miesięcznie.
  • Pozostałe kategorie w standardowym rozmiarze za m3:
    • styczeń-wrzesień 26 euro miesięcznie,
    • październik-grudzień 36 euro miesięcznie.

Amazon oferuje również dwa plany sprzedażowe – indywidualny (dla podmiotów sprzedających do 40 przedmiotów w miesiącu) i profesjonalny. Różnią się one sposobem naliczania opłat od sprzedaży. W ramach planu indywidualnego obowiązuje określona stawka za pojedynczą sprzedaż, a w profesjonalnym – ryczałtowa opłata miesięczna. W przypadku planu indywidualnego opłata wynosi 4 zł bez VAT za sprzedany produkt. Plan profesjonalny zakłada płatność stałej kwoty 165,91 zł miesięcznie bez VAT.

Dodatkowo pobierana jest prowizja od sprzedaży za każdy produkt. Końcowa kwota będzie zróżnicowana i wynika z kategorii danego asortymentu. Zazwyczaj jednak wysokość prowizji wynosi od 8 do 15%.

Sprzedając produkty multimedialne, należy także pamiętać o tzw. opłacie za finalizację sprzedaży. Wynosi ona 4 PLN dla produktów w kategorii „książki” oraz 3 PLN dla produktów w kategorii „muzyka”, „filmy i DVD”, „oprogramowanie” i „gry wideo”.

Fulfillment by Merchant – o czym należy pamiętać?

Modelem bliższym polskiemu Allegro jest natomiast Fulfillment by Merchant. W tym przypadku bowiem cały proces logistyczny i sprzedażowy pozostaje po stronie sprzedającego. Właściciel aukcji magazynuje swój asortyment samodzielnie, a także koordynuje wysyłanie paczek. Rola serwisu w zasadzie ogranicza się wyłącznie do zamieszczenia oferty. 

Należy pamiętać o tym, że korzystanie z modelu FBM pozwala na uzyskanie większej marży oraz daje poczucie kontroli nad prowadzonym procesem sprzedażowym. Dużym atutem w tym przypadku jest także niezależność od polityki pośrednika i brak konieczności uregulowania prowizji po sfinalizowaniu transakcji sprzedaży.

Jak wygląda realizacja zamówienia?

Realizacja zamówienia w modelu FBM wymaga poświęcenia większej ilości uwagi oraz czasu. Za wszystkie elementy odpowiedzialny jest bowiem sprzedawca, przez którego produkt musi być spakowany, zaadresowany i finalnie wysłany. Czynności te powinny być wykonane w odpowiednim czasie. 

Trzeba także zadbać o to, aby transakcje przebiegały w sposób pomyślny, a więc docierały do odbiorców, były przez nich pozytywnie oceniane i żeby nie dochodziło do zwrotów. Na sprzedającym ciąży w tym przypadku także konieczność opowiadania na wszelkie zapytania i wiadomości od klientów w ciągu 24 godzin. 

FBA czy FBM – który model sprzedaży wybrać dla swojego biznesu?

Każde z oferowanych rozwiązań posiada zarówno zalety, jak i wady. Wybór powinien być zatem podjęty na podstawie własnych preferencji i oczekiwań. FBA jest dobrą propozycją w szczególności dla osób początkujących, które chciałyby spróbować swoich sił w wirtualnym handlu. Takie rozwiązanie jest przede wszystkim bezpieczne oraz zapewnia wysoką jakość realizacji zamówień. Niestety także wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych opłat.

Bardziej doświadczeni sprzedawcy, którym zależy na uzyskaniu większej kontroli nad zarządzaniem procesem sprzedażowym, zamówieniami oraz obsługą klienta, mogą zdecydować się na skorzystanie z FBM. Dobrze prosperujące przedsiębiorstwo dzięki temu będzie w stanie osiągnąć większe zyski. Przyczyni się do tego między innymi brak konieczności ponoszenia dodatkowych opłat. 

Należy jednak pamiętać, że wymagania stawiane przez portal są pod tym względem bardzo wysokie. Opóźnienia w przesyłkach lub brak odpowiedzi na zapytanie ze strony klienta może nawet skutkować zablokowaniem konta użytkownika.