Blog, Case Study, Marketing, Marketplaces  - luty 25, 2022

Jak Amazon pozycjonuje produkty?

Przemek Brejwo 4 min czytania

Amazon to największa platforma sprzedażowa na świecie, na której możemy znaleźć tysiące produktów. Obecnie klienci coraz częściej, zamiast poszukiwać interesujących ich towarów poprzez wyszukiwarki internetowe, kieruje swoje kroki bezpośrednio na Amazon. Wystarczy wspomnieć chociażby o tym, że tylko w samych Stanach Zjednoczonych aż 101 milionów osób posiada Amazon Prime, czyli subskrypcję oferującą m.in. darmową wysyłkę. Jest to więc ogromny rynek, który daje przedsiębiorcom możliwość prowadzenia efektywnej sprzedaży.

Amazon słynie z najlepszego systemu rekomendacji na rynku opartego o działanie algorytmów sztucznej inteligencji oraz machine learning. Celem wykorzystywania tak zaawansowanego silnika rekomendacji jest poprawienie doświadczeń klientów, a także zwiększanie sprzedaży.

Jak odpowiednio wykorzystać potencjał Amazona?

Kluczowe znaczenie ma zrozumienie mechanizmu rankowania produktów na tej platformie. Użytkownicy, robiąc zakupy online, chcą oszczędzać nie tylko pieniądze, ale również czas. Poszukując potrzebnego im produktu na Amazon, zazwyczaj korzystają z dostępnej wyszukiwarki, a następnie sprawdzają oferty znajdujące się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Sprzedawcy chcący odnieść sukces muszą zadbać o to, aby to właśnie ich produkty znalazły się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na Amazon.

Algorytm wyszukiwania działający na platformie Amazon to potężny system. Aby osiągnąć zadowalające wyniki sprzedaży na platformie, konieczne jest jego poznanie. Jak działa system rekomendacji serwisu i w jaki sposób zwiększyć sprzedaż na Amazon wykorzystując jego potencjał?

Jak działa algorytm Amazon?

Za rankowanie produktów organicznych na platformie Amazon odpowiada algorytm A10 ( do 2020 znany jako A9). Na pierwszy rzut oka zasada działania algorytmu A10 wygląda podobnie do algorytmów wyszukiwarek Google czy Yahoo. Klient wyszukuje odpowiedni produkt na stronie, a algorytm bazując na szeregu czynników, określa, które produkty będą wyświetlać się na szczycie wyników wyszukiwania.

Jakie czynniki wpływają na ranking?

Algorytm w kompleksowy sposób uwzględnia szereg czynników, na podstawie których miejsce na szczycie wyników wyszukiwania zajmują produkty o wysokim potencjale sprzedaży. Znaczenie w ustalaniu pozycji produktów w wynikach wyszukiwania mają takie czynniki, jak:

  • słowa kluczowe – odpowiednio dobrane i umieszczone w strategicznych miejscach zgodnie z zasadami Amazon SEO. Frazy kluczowe umieszczone zarówno w tytule, jak i opisie produktu, mają bezpośredni wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Warto więc możliwie jak najtrafniej zoptymalizować opis produktu, tak by zawierał frazy kluczowe, które klienci wpisują w wyszukiwarkę. Prawidłowo napisany content nie tylko przełoży się na większą widoczność strony produktu, ale i zachęci użytkownika do kupna;
  • historia sprzedaży, wartość sprzedaży, staż na Amazonie, opinie klientów, zwroty, ilość produktów w portfolio – jest to bardzo ważne kryterium dla algorytmu rankującego. Należy przy tym wspomnieć, że A10 bierze pod uwagę wartość sprzedaży oraz jej historię. Mówiąc prościej — im więcej sprzedajesz, tym lepiej będziesz traktowany przez platformę. Dlatego też warto zadbać o dobry kontakt z klientem i szybką dostawę, a także o pozytywne opinie klientów – zwłaszcza, że ich jakość oraz ilość również wpływa na Twoją pozycję;
  • dostępność produktów – w sytuacji, w której stan zapasów jest bardzo niski, możesz spodziewać się przesunięcia na dalsze wyniki wyszukiwania. Amazon chce bowiem uniknąć sytuacji, w której klient w proponowanych ofertach znajduje produkty, które są niedostępne;
  • cena – koszt produktu wpływa na współczynnik konwersji, dlatego też powinien być jak najbardziej atrakcyjna dla klienta. Jednocześnie należy pamiętać, że zbyt niska, znacznie różniąca się od cen tego samego produktu u innych sprzedawców może zostać przez algorytm odebrana negatywnie;
  • współczynnik konwersji, impresje, współczynnik CTR – na ostatni z nich wypływają bezpośrednio odpowiedniej jakości zdjęcia i opisy produktów. Im wyższy CTR, tym większa szansa na wysoką pozycję produktów w wynikach wyszukiwania. Kolejnym ważnym kryterium jest współczynnik konwersji, czyli liczba kliknięć zakończonych zakupem. A10 bierze też pod uwagę ilość wyświetleń produktu nie tylko bezpośrednio z wyszukiwarki, ale również z linków zewnętrznych. Warto zadbać też o link building, czyli działania mające na celu pozyskanie ich;
  • sprzedaż PPC – płatne reklamy wciąż mają znaczenie, jednak Amazon nie kładzie już tak dużego nacisku na reklamy PPC. A10 premiuje ruch organiczny z takich źródeł jak portale, blogi czy media społecznościowe. Warto zatem kierować ruch na listingi za pomocą linków zewnętrznych.

Od czego zależy pozycja w Amazon Search?

Aby zmaksymalizować widoczność listy produktów, należy skupić się na kilku podstawowych
działaniach.

Optymalizacja pod kątem SEO

Jednym z głównych czynników wpływających na wysokie pozycje produktów na Amazonie jest znalezienie i dobór odpowiednich słów kluczowych.

Aby stworzyć listę słów, które wpasowują się w naszą ofertę, warto skorzystać opcji autouzupełniania w wyszukiwarce Amazona. Pozwoli to sprawdzić, z jakimi słowami łączy się dany produkt. Inną opcją jest wykorzystanie z darmowych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych takich jak: Ubersuggest czy KeywordSpy. Warto też sprawdzić, na jakie frazy pozycjonuje się nasza konkurencja. W procesie optymalizacji bardzo ważne jest umieszczenie słów kluczowych w strategicznych miejscach: nazwa marki, nazwa produktu, atrybuty, opis właściwy, pole „słowa kluczowe”, informacje o produkcie.

Optymalizacji oferty w celu zwiększenia konwersji sprzedaży

Amazon to marketplace e-commerce nastawiony na generowanie zysku. Algorytm wyżej pozycjonuje produkty o większym potencjale sprzedaży. Warto więc zadbać o zwiększanie konwersji poprzez stworzenie wysokiej jakości listingu z czytelnymi odpowiednio sformatowanymi opisami oraz atrakcyjnymi zdjęciami o wysokiej rozdzielczości.

Pozytywnych recenzjach

Pozytywne opinie o produkcie to czynnik mający duży wpływ na widoczność oferty w wynikach wyszukiwania. Algorytm bierze pod uwagę nie tylko ich ilość, ale także jakość. Duża liczba recenzji to pozytywny sygnał dla algorytmu. Oznacza to bowiem, że klienci lubią dany produkt i są zadowoleni z zakupów. Jeśli produkt spełnia oczekiwania klientów, algorytm będzie go umieszczał wysoko w wynikach wyszukiwania.

Jak zadbać o pozytywne opinie użytkowników? Poza wspomnianą już wcześniej optymalizacją listingu warto zatroszczyć się również o wzorową obsługę klienta.

Czy jako sprzedawca masz wpływ na pozycję swoich produktów w wyszukiwarce Amazon?

Oczywiście, że tak. Wystarczy zastosować się do wcześniej podanych rad. W skrócie:

  • optymalizuj swoją ofertę z wykorzystaniem odpowiednich słów kluczowych poprzez umieszczenie fraz w strategicznych miejscach;
  • zadbaj o czytelność opisu produktu oraz wysokiej jakości zdjęcia, które go pokazują;
  • ustalenie atrakcyjne, ale nie zaniżone ceny;
  • regularnie monitoruj działania konkurencji;
  • zadbaj o odpowiednio wysoki stan magazynowy i unikaj sytuacji, w których następuje wyczerpania zapasów;
  • wdrażaj wysokie standardów obsługi klienta, w tym szybkiej wysyłki.

Jak działają konkurencyjne platformy sprzedażowe – czy kierują się podobnymi zasadami pozycjonowania ofert?

Choć Amazon jest obecnie największą platformą e-commerce, nie jest jedynym miejscem, w którym można sprzedawać swoje produkty. Czy w przypadku innych platform zasady rankowania są podobne?

W przypadku znacznej większości marketplace’ów system oceniania i pozycjonowania ofert jest zbliżony do tego stosowanego na Amazonie. Czynniki wpływające na widoczność oferty w wynikach wyszukiwania to między innymi optymalizacja pod słowa kluczowe, czytelny i zrozumiały opis, a także dobrej jakości zdjęcia produktów. Pod uwagę brane są również opinie klientów oraz historia sprzedaży.

Co ciekawe, największa platforma aukcyjna w Polsce – Allegro, obniża pozycję w wynikach tych produktów, które zawierają w swoim tytule zachęcające do kupna, a jednocześnie nic niewnoszące frazy takie jak „hit”, „promocja” czy „tylko u nas”.