Sprzedaż na eBay – poznaj specyfikę rynków zagranicznych
Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż online może w znaczący sposób przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa. Internet otwiera drogę do ogromnej liczby potencjalnych klientów, jednocześnie pozwalając na maksymalne obniżenie kosztów związanych z uruchomieniem własnego sklepu. W związku z tym opcją wartą rozważenia jest sprzedaż online poza granicę kraju. Istniejące serwisy e-commerce takie jak eBay dają bowiem możliwość dotarcia do rynków, które fizycznie znajdują się poza naszym zasięgiem.
Sprzedawanie na eBay – co warto wiedzieć?
W przypadku polskich serwisów aukcyjnych na sprzedających nałożone są pewne ograniczenia, jak choćby możliwość przeprowadzania transakcji jedynie na terenie Polski. W rezultacie ilość potencjalnych klientów może być mocno ograniczona. Natomiast w przeciwieństwie do rodzimych e-commerce eBay dostępny jest dla użytkowników z całego świata, co pozwala dotrzeć ze swoją ofertą do dużej liczby potencjalnych odbiorców. W efekcie przekłada się to na zwiększenie szansy osiągnięcia satysfakcjonujących zarobków.
Ponadto koszt prowadzenia biznesu na eBay jest stosunkowo niewielki w porównaniu do wydatków, jakie trzeba ponieść w przypadku założenia swojego sklepu internetowego z własną domeną, serwerem oraz obsługą techniczną. Co więcej, eBay jest znany na całym świecie, a stronę odwiedzają miesięcznie setki tysięcy użytkowników. Po założeniu konta sprzedawca zyskuje dostęp do ogromnej liczby zainteresowanych klientów. W przypadku własnego sklepu, zdobycie odpowiedniej pozycji w Google gwarantującej odpowiedni ruch na stronie zajmuje z reguły wiele miesięcy i jest przedsięwzięciem dość kosztownym.
Sprzedaż na eBay to doskonałe rozwiązanie zarówno dla dużych, jak i małych firm. Co ważne, zakładając konto na ebay.pl, użytkownik automatycznie zyskuje możliwość sprzedawania swoich produktów na ebay.de lub ebay.co.uk. Ekspansja na rynek niemiecki i brytyjski to interesująca alternatywa. Prowadzenie sprzedaży na eBay pozwala łatwiej poznać specyfikę danego rynku, a także dostosować swoje oferty w taki sposób, aby w efekcie generowały zwiększenie sprzedaży. Potencjał serwisu jest pod tym względem bardzo wysoki i dlatego właśnie warto go wykorzystać.
Sprzedaż online w Niemczech
Poszukując nowych rynków e-commerce dla swoich produktów, wcale nie trzeba wybiegać daleko poza granice naszego kraju. Rynek niemiecki pod tym względem prezentuje się bardzo dobrze. Szacuje się, iż 94% Niemców aktywnie korzysta z internetu, natomiast 83% z nich przynajmniej raz w roku dokonuje zakupu w sieci.
Przedsiębiorcy chcący rozwijać sprzedaż na rynku niemieckim muszą jednak pamiętać o pewnych różnicach kulturowych. Podstawowymi wartościami konsumentów z tego kraju są bowiem zaufanie, lojalność i bezpieczeństwo. Z tego też powodu faworyzowane są przede wszystkim domeny sklepów z końcówką .de.
Niemcy należności za swoje zakupy najchętniej regulują przy wykorzystaniu płatności online, takich jak, chociażby PayPal. Korzysta z nich prawie połowa obywateli. Na kolejnym miejscu znalazła się klasyczna faktura oraz płatność przelewem tradycyjnym. Wykorzystywane są również karty debetowe. Największa ilość odbiorców preferuje dostawy towarów realizowane za pośrednictwem narodowego przewoźnika, który realizuje przesyłki pocztowe i kurierskie oraz posiada własne paczkomaty.
Jakie produkty na terenie Niemiec cieszą się szczególnym zainteresowaniem?
Z całą pewnością warto zainteresować się segmentem modowym, ponieważ to właśnie na ubrania niemieccy konsumenci wydają najwięcej pieniędzy. Ogromną popularnością cieszą się także artykuły elektroniczne i telekomunikacyjne. Podobnie prezentuje się sprzedaż komputerów, urządzeń mobilnych oraz oprogramowania.
Siła nabywcza niemieckich klientów jest bardzo wysoka, co dla osoby prowadzącej sprzedaż internetową może okazać się kluczowym elementem do osiągnięcia sukcesu. E-commerce w Niemczech zyskuje na popularności z uwagi na komfort i wygodę korzystania z internetowych zakupów oraz możliwość dokonywania płatności bezgotówkowych. Niemiecki konsument oczekuje również możliwości dokonania łatwego zwrotu, niskiej ceny poszczególnych produktów i szybkiej dostawy.
Choć niemiecki rynek e-commerce jest bardzo wymagający, co pokazuje wysoki wskaźnik zwrotów oraz duże oczekiwania ze strony klienta, to i tak warto się nim zainteresować.
Sprzedaż online w Wielkiej Brytanii
Pomimo iż Wielka Brytania opuściła struktury Unii Europejskiej, w dalszym ciągu stanowi bardzo atrakcyjny rynek i kierunek rozwoju dla sprzedaży online. Jest to bowiem największy w Europie oraz jeden z największych na świecie rynków detalicznych w e-commerce. Aż 96% obywateli Wielkiej Brytanii korzysta z internetu.
Biorąc pod uwagę fakt, iż kraj ten zasiedla blisko 68 milionów mieszkańców, rynek jest ogromny i daje spore możliwości. Warto również zdać sobie sprawę z tego, iż większość treści konsumowana jest jednak na urządzeniach mobilnych. Znaczenie desktopu każdego roku coraz bardziej spada. To ważne, chociażby z perspektywy skuteczniejszego pozycjonowania.
Wejście na brytyjski rynek nie jest wcale takie proste, wynika to między innymi z dużej konkurencji, która dość wysoko postawiła poprzeczkę, jeśli chodzi o standardy obsługi swoich klientów. Z całą pewnością jednak warto spróbować swoich sił, bowiem perspektywa osiągnięcia wysokich zysków jest bardzo realna.
Największy obrót w brytyjskim e-commerce notowany jest w branży odzieżowej. Bardzo wysoko uplasowały się także produkty i akcesoria z działu majsterkowania, hobby i zabawek. W Wielkiej Brytanii dobrze sprzedaje się również elektronika i media oraz akcesoria domowe i meble. Brytyjczycy chętnie kupują też produkty związane z branżą beauty.
Płatności realizowane są głównie przez internet za pośrednictwem karty płatniczej. Spora liczba użytkowników korzysta także z PayPal. Dotyczy to w szczególności osób, które dokonują zakupów w zagranicznych sklepach online. Zdecydowanie mniejszy odsetek klientów w dalszym ciągu korzysta z tradycyjnych przelewów bankowych lub płaci przy użyciu gotówki. Serwis ebay.co.uk jest jedną z najchętniej wykorzystywanych platform, na których Brytyjczycy dokonują zakupów online.
Jak rozpocząć sprzedaż na rynku niemieckim?
Niemcy stanowią największą gospodarkę w Unii Europejskiej, co daje im miejsce w światowej czołówce potęg gospodarczych.
Niemiecki rynek rozwija się w Europie bardzo prężnie. Z tego powodu cechuje się wysokim popytem i jest otwarty na nowe firmy. Rynek zakupów transgranicznych został zdominowany przez portale takie jak eBay.
Sprzedaż na eBay rozpocząć można poprzez utworzenie i zarejestrowanie polskiej firmy w Niemczech lub założenie nowej firmy w Niemczech. W przypadku wyboru drugiego rozwiązania zyskuje się możliwość prostego uruchomienia kont bankowych oraz można zaoszczędzić na kursie przewalutowania.
Osoby, które nie są zainteresowane rejestracją firmy za granicą, mogą założyć działalność gospodarczą w Polsce i dokonywać sprzedaży za pośrednictwem niemieckiej wersji eBay. Po zarejestrowaniu konta użytkownika na ebay.pl można bowiem również wystawiać swoje produkty bezpośrednio na ebay.de. Od niemieckich sprzedawców różni nas wówczas wyłącznie kraj wysyłki produktu.
Rozpoczynając działanie na rynku, trzeba sobie zdawać sprawę z kilku istotnych kwestii. Oferty powinny być wystawiane w języku kraju docelowego. Dodatkowo ich treść musi zawierać właściwe frazy i słowa kluczowe, które pozwolą na zajęcie lepszej pozycji i zwiększą szanse sprzedażowe.
Opłaty za sprzedaż i podatki
Koszty w dużej mierze uzależnione będą od wybranej strategii. Działalność może być bowiem prowadzona na terenie Niemiec lub realizowana w całości z Polski. W naszym kraju należy odprowadzać podatek w wysokości 23%, natomiast u naszego zachodniego sąsiada wynosi on 19%. Korzystanie z platformy eBay również związane jest z koniecznością poniesienia opłat. Stała prowizja od sprzedaży wynosi 0,05 euro. Ponadto uiścić należy również 9% prowizji od całkowitej ceny sprzedanego towaru, kwota ta jednak nie może przekraczać 99 euro.
Dodatkowo jeśli jakość świadczonych usługi oceniana jest na „poniżej średniej”, należy uregulować kwotę prowizji na poziomie 12,5%, która jednak nie może przekroczyć 99 euro. Dodatkowo pojawić się może opłata za wystawienie oferty, która wynosi 0,35 euro, jednak można ją częściowo albo nawet całkowicie zniwelować poprzez posiadanie sklepu eBay.
Wysyłka za granicę
Sprzedaż na ebay.de wymaga wysokiej jakości usług logistycznych i kurierskich. Warto zdecydować się w tej kwestii na spore udogodnienia dla kupujących, takie jak na przykład darmowa dostawa lub dostawa w ciągu 24 godzin. Korzystnym rozwiązaniem okazuje się również zapewnienie możliwości miesięcznego okresu na ewentualny zwrot towaru.
Dwoma najpopularniejszymi rozwiązaniami są wysyłka kurierska oraz fulfillment. Niemcy najchętniej korzystają z możliwości dostawy kurierskiej do swojego miejsca zamieszkania. Odbiór w punkcie lub sklepie stacjonarnym z uwagi na konieczność poniesienia straty większej ilości czasu, nie cieszą się tak wysoką popularnością.
Fulfillment natomiast opiera się na zlecaniu działań logistycznych, które wiążą się z magazynowaniem i wysyłką towarów firmom zewnętrznym. Może być to korzystne rozwiązanie przede wszystkim dla polskich firm, bowiem skraca się wówczas czas dostawy, co gwarantuje usprawnienie całego procesu, a także pozwala na obniżenie kosztów w przypadku ewentualnych zwrotów.
Podatki, płatności i inne formalne kwestie
Niemieckie prawo nakazuje polskim firmom sprzedającym na eBay ustalić, czy posiadają one obowiązek rejestracji do VAT w Niemczech. Jeżeli tak jest, należy również dodatkowo uzyskać zaświadczenie zgodne z § 22f UStG.
Obowiązek powstaje w momencie, gdy spełnione zostaje jedno z poniższych kryteriów:
- sprzedawca posiada siedzibę na terenie Niemiec,
- sprzedawca magazynuje oraz wysyła swoje przesyłki z terenu Niemiec,
- sprzedawca sprzedaje rocznie klientom indywidualnym towary o sumarycznej wielkości większej od 100 tys. euro z innego kraju Unii Europejskiej.
Ważnym aspektem w handlu na rynku niemieckim okazuje się również obowiązek rejestracji wprowadzanych na rynek opakowań. Przepisy obejmują podmioty, które jako pierwsze wprowadzają opakowania na rynek Niemiec. Nie są to wobec tego wyłącznie producenci opakowań, ale także firmy, które te opakowania wykorzystują i wysyłają w nich produkty dla końcowego odbiorcy.
Sprzedaż na ebay.de wiąże się także z obowiązkiem informacyjnym. Dotyczy on wszystkich sprzedawców, niezależnie od tego, czym handlują. W odpowiednich miejscach na platformie umieszczone muszą zostać dane sprzedawcy, informacje o odstąpieniu od umowy, polityka zwrotów oraz regulamin.
Jak rozpocząć sprzedaż na eBay na rynku brytyjskim?
Brytyjskie aukcje internetowe cieszą się bardzo dużą popularnością. Nie ulega zatem wątpliwości, że warto sprzedawać na portalach takich jak eBay. Żeby móc robić to w sposób prawidłowy, warto uprzednio zapoznać się ze standardami i obwarowaniami serwisu. Dodatkowo dostępna jest lista produktów, którymi nie można handlować, gdyż są one zakazane na terenie Wielkiej Brytanii.
Pierwszym krokiem będzie założenie konta w serwisie. Osoby chcące sprzedawać regularnie w ilościach hurtowych, powinny założyć konto jako firma. Potrzebne będzie także konto PayPal, które pełni rolę wirtualnego portfela. Klienci mogą wtedy dokonywać płatności na przykład za pomocą karty kredytowej.
Opłaty za sprzedaż i podatki
Z uwagi na wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, w handlu elektronicznym zaszły pewne zmiany. Platforma eBay stała się odpowiedzialna za naliczanie, pobieranie oraz przekazywanie brytyjskiego podatku VAT od niektórych transakcji.
Poszczególne opłaty są również uzależnione od tego czy użytkownik korzysta z konta prywatnego lub firmowego. Sprzedawcy prywatni mogą na przykład bezpłatnie wystawiać przedmioty w serwisie aż do wykorzystania miesięcznego przydziału bezpłatnych aukcji. Kolejne wiążą się z koniecznością poniesienia opłaty wynoszącej 35 pensów za każdą aukcję. Opłata końcowa wynosi natomiast 12,8% całkowitej kwoty sprzedaży i 30 pensów stałej opłaty za zamówienie. Obejmuje to również opłatę pocztową, podatki i inne dodatkowe opłaty.
Konta firmowe zawierają dwa główne rodzaje opłat. Pierwszą jest opłata za wystawienie przedmiotu, natomiast drugą - opłata końcowa w wyniku jego sprzedaży. Opłaty za wystawienie aukcji nie podlegają zwrotowi, nawet jeśli przedmiot nie zostanie sprzedany.
Można również zdecydować się na prowadzenie sklepu eBay oraz miesięczną subskrypcję, natomiast korzyści płynące z tego rozwiązania uzależnione będą od rodzaju wybranego abonamentu. Subskrypcja sklepu pozwala skuteczniej docierać do klientów, zarządzać zamówieniami oraz budować własną markę.
Wysyłka za granicę
Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej skutkowało istotnymi zmianami w obszarze dokonywania dostaw towarów. W przypadku transakcji handlowych z tym krajem pojawiły się dodatkowe warunki związane bezpośrednio z wartością wysyłanego towaru. Najważniejszym elementem jest wprowadzenie progu kwotowego w przypadku dostaw towarów na terytorium WB dla osób fizycznych.
Brytyjczycy wprowadzili bowiem opodatkowanie przesyłek o niskiej wartości do kwoty nieprzekraczającej 135 funtów. Wymusiła to konieczność doliczenia podatku VAT według stawki brytyjskiej. Jednocześnie polski przedsiębiorca musi pamiętać o tym, iż w przypadku eksportu towarów do Wielkiej Brytanii obowiązują procedury celne oraz należy posługiwać się numerem EORI. Jest on nadawany przedsiębiorcom w celach identyfikacji w kontaktach z organami celnymi.